ساختار یک آژانس تبلیغاتی – بخش پنجم: ساختار تیم محور

team-based
برای بزرگنمایی کلیک کنید

پیش از این با ویژگی‌های کلی ساختار یک آژانس تبلیغاتی آشنا شدیم و در ادامه نمونه‌هایی از ساختارهای سنتی، یکپارچه و تخصصی شده را مرور کردیم. این‌بار با نمونه‌ای از ساختار یک آژانس تیم محور (team-based) آشنا خواهیم شد.

در این ساختار علاوه بر مدیرعامل افرادی به عنوان مربی (coach) و یا متخصصان ارشد کلیه‌ی گروه‌ها را زیر نظر دارند. هر گروه پروژه‌های چند مشتری را برعهده می‌گیرد و فقط به همان مشتری‌ها خدمت‌رسانی می‌کند اما خروجی‌هایش دایم توسط مربی/متخصص‌ها کنترل می‌شود. در این گروه‌ها افرادی به عنوان تیم خلاقیت، تولید، اکانت، رسانه و مالی حضور دارند. اما افرادی هم حسب مورد به تیم اضافه خواهند شد.

این ساختار با شکل‌های متنوعی در آٓژانس‌هایی که آژانس خلاق نامیده می‌شوند (حتا در ایران) وجود دارد. در ساختار تیم محور ظرفیت‌ها با کاری که قرار است انجام شود تطابق دارند. برای پروژه‌های کوچک‌تر نیازی نیست تا تیمی بزرگ به کار گرفته شود، بلکه هماهنگ با ظرفیت کار اعضای تیم معین می‌شوند. این هماهنگی  در توسعه تجربه نیروها شکلی موثر دارد و نیز باعث می‌شود تا استراتژی با خروجی‌ها تعادل داشته باشد.

این امر باعث می‌شود تا رابطه آژانس با مشتری ثبات داشته باشد. اعضای تیم و مشتری نسبت به یکدیگر به شناختی می‌رسند که از تکرار بسیاری از موارد مشابه در بریفینگ و اجرای پروژه‌ها جلوگیری می‌شود. همچنین اگر قرار باشد چرخشی در استراتژی یا خواست مشتری رخ دهد، گروه می‌تواند به سرعت خود را با آن هماهنگ کند.

نکته مهم دیگر این ساختار صرفه‌جویی در هزینه‌هاست: از آنجایی که فقط افراد لازم در هر گروه حضور دارند و از سوی دیگر تعاملی دایمی بین گروه و مشتری شکل می‌گیرد، هزینه تشکیل و خروجی این گروه‌ها به مراتب از ساختارهای دیگر آژانس‌های تبلیغاتی پایین‌تر است. در ساختارهای تیم محور مشتری در مرکز توجه قرار می‌گیرد، سیاست‌گذاری‌ها کاهش می‌یابد و بر اولویت‌ها تمرکز می‌شود. این ساختارها به شدت کارآفرین و انگیزه‌بخش هستند.

اما ساختار تیم محور اشکالاتی هم در خود دارد: تمرکز شغلی و تخصصی را حفظ کرده و از به کارگیری افراد مستعد در سایر بخش‌ها جلوگیری می‌کند. لزوما برای خلاقیت و نتیجه‌گیری سودمند بهترین منابع به کار گرفته نمی‌شوند. همچنین  گاهی عمر این گروه‌ها به دلیل قطع همکاری مشتری و یا یک‌باره بودن پروژه کم است و اعضای تیم لزوما به شناخت لازم از یکدیگر نمی‌رسند.

نکته آخر توضیحی بر واژه مستقیم یا دایرکت (direct) است که بارها در نمودارها از آن یاد شده. منظور از تبلیغات مستقیم همان‌چیزی است که اغلب با عنوان BTL از آن یاد می‌کنیم. تبلیغات اینترنتی، اینتراکتیو یا تعاملی، بروشورها، تراکت‌ها و هر آنچه که ارتباط تبلیغاتی مستقیم بین مشتری و مصرف‌کننده را شکل می‌دهد.

در مطلب بعدی آخرین ساختار رایج یعنی ساختار مجازی را معرفی خواهم کرد.

برای راه‌اندازی یا تغییر ساختار آژانس تبلیغاتی‌تان می‌توانید از مشاوره من و همکارانم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.