اصلا استودیوی خلاق یعنی چه؟

روزی که مودندو را راه‌ انداختم می‌دانستم که می‌خواهم استودیو خلاقی داشته باشم که ایده‌های خلاق را در قالب‌هایی نو برای تبلیغات و آنچه که زندگی روزمره می‌نامم تولید کنم. در همین مدت کوتاه از بسیاری از همکارانم دریافته‌ام که تعریف درستی از استودیوها در اذهان وجود ندارد. حتا برخی از آژانس‌های تبلیغاتی به آن به چشم رقیب نگاه می‌کنند. و خانه‌های تولید هم. از سوی دیگر برخی از مشتریان فکر می‌کنند برای سفارش کار ارزان‌تر و احتمالا خلاق‌تر باید به سمت استودیوهایی که پسوند خلاق دارند بروند. گروهی هم این وسط وجود دارند که فکر می‌کنند استودیوهای خلاق، آژانس‌های تبلیغاتی کوچکی هستند. تقریبا هیچ مرجع مکتوبی برای معنا کردن استودیوهای خلاق و نام‌بردن شرح وظایفشان وجود ندارد. لذا به نظرم خواندن این مطلب (که با دو جمله‌ی مهم شروع می‌شود) برای شروع یک مجموعه مطالب مکتوب پیرامون استودیوهای خلاق لازم است.

تکامل آفرینش استودیوی خلاق روندی پیوسته و افزایشی دارد.

اگر عبارت “استودیوی خلاق” را در اینترنت جست‌وجو کنید، فهرستی از استودیوهای خلاق پیش روی شما ظاهر می‌شوند. اما از معنای آن خبری نیست. هیچی! حتا در ویکی‌پدیا. اما آن‌ها کیستند؟ ما که هستیم؟

استودیوی خلاق آمده‌اند تا طرز دیدن چیزها را برای شما تغییر دهند. قدرت ما در بی‌پروایی پندارهایمان است. ما اینجاییم تا تصویر حرفه‌ی شما را بهتر کنیم، زینت دهیم، جذاب کنیم، آذین ببندیم یا حتا پیاز داغش را زیاد کنیم. با دوربین‌ها، رایانه‌ها و همه نوع ابزار دیگر ما به پروژه‌های شما جان می‌بخشیم و آن‌ها را به تحرک وامی‌داریم.

اما این همه‌ی ماجرا نیست!

خلاقیت هرگز به هیچ نظمی محدود نمی‌شود. در واقع گستره‌ی فعالیت‌ها بسیار وسیع است: عکاسی، اینترنت، ویدئو، برندینگ برند شما… مخلص کلام هر آنچه که به ارتباطات مربوط است می‌تواند از زیر دست ما بگذرد. برخی از استودیوها ترجیح داده‌ند که خودشان را در برخی از تخصص‌ها برجسته کنند اما اغلب آن‌ها توانایی انجام تقریبا همه کار را دارند. 

ساده‌اش این که به شما راه‌حلی خلاق را در چارچوب ارتباطاتی ارایه می‌کنند.

اما چرا ما با آژانس‌های تبلیغاتی متفاوتیم؟

تفاوت در راه دسترسی به کار است. استودیوهای خلاق شخصا با مشتری در ارتباطند. فروشنده با خریدار ملاقات می‌کند. تفاوت در کار یک فرد است در برابر کار یک شرکت. مشتری در هنگام انجام پروژه شریک کاری ما می‌شود. به شما گوش می‌دهد، توفان‌مغزی می‌کند و می‌آفریند. پروژه نه از قوانین ما که از قواعد شما پیروی می‌کند.

در چند مطلب بعدی بیشتر به شکل و سازوکار استودیوهای خلاق خواهم پرداخت.

*پ.ن. اصل مطلب مربوط است به استودیوی خلاق Tango+Tango

تصویرسازی متعلق است به حکایت فیل‌درتاریکی حضرت مولانا

 

یک دیدگاه دربارهٔ «

اصلا استودیوی خلاق یعنی چه؟

»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.